torsdag 9 juni 2011

Dagens bojkott: Eko Fisk

Vi har ingen fiskdisk i vår lokala mataffär. Därför spanade jag in företaget Eko Fisk för att kolla vad de kunde erbjuda. Döm om min förvåning när jag under "sortiment" ser att de erbjuder scampi. Skickade alltså ett surt mail till dem:

Hej,


Jag har en liten fundering. Ni heter "Ekofisk" men tillhandahåller fortfarande scampi, vars odling bevisligen innebär stora angrepp i miljön. Har dessa livsmedel någon märkning? Hur motiverar ni ert beslut att ha scampi i sortimentet? Tacksam för svar!

Idag så fick jag svar:


Hej!

Vi måste vara konkurrens kraftiga så därför har vi även ”röd listade” produkter i lager. Vi har en bra dialog med våra kunder och rekommenderar inte dessa produkter utan föreslår mer ur miljöaspekt lämpligare alternativ, som t ex burfångade havskräftor. De varmvatten räkor vi har är för övrigt vildfångade och följer med näten upp med tidvattnet, det kommer inte i kontakt med havsbotten.

Vår försäljning av ekologiska produkter ökar hela tiden.

Allvarligt! Hur kan man motivera att ens företag heter Eko Fisk när man säljer rödlistad fisk? Det övergår mitt förstånd helt och hållet. Känner mig inte heller helt övertygad att det ekologiska sortimentet "ökar hela tiden". Är jag dum i huvudet som tror att ett företag med "Eko" i företagsnamnet ska ha den absoluta majoriteten av, om inte hela, sortimentet i ekologisk variant? GREENWASH! Det luktar anmälan för falsk marknadsföring till konkurrensverket på dessa skojare.