torsdag 12 januari 2012

Vår ekonomi


Idag har jag köpt en bok. Jag hoppas på att den ska förklara lite saker för mig. För ju mer miljömuppig jag bli desto mer inser jag hur lurad jag är. Vi lever i ett ekonomiskt samhälle som premierar ett sinnessjukt beteende. Konsumera mera (skit samma att du skuldsätter dig), jobba dygnet runt (det betyder bara att du har ett viktigt och betydelsefullt jobb) och om du drar på dig lite diabetes, hjärtsjukdomar eller övervikt så är det lugnt, det är bara välfärdssjukdomar (har någon ens REFLEKTERAT över vilken ironi som finns inbyggt i ordet 'välfärdssjukdomar'?).

Man bedriver rovdrift på jordens resurser och på människors liv, utan att ta något som helst ansvar för all skit som uppstår längs vägen. Allt detta för att folk ska kunna köpa nya... jävla spinningskor, eller nåt.

Men visst. Det är jag som är idealisten, hippien, världsfrånvänd. För att jag vill reparera min gamla mobil. För att jag använder samma vinterjacka fyra år i rad. För att jag köper ekologisk mat. Det är JAG som är dum i huvudet. Nu ska Klas Eklund få förklara varför det är så, tänkte jag.