onsdag 17 oktober 2012

Nypon

Vi har två stora nyponbuskar på väg till tunnelbanan som har stirrat ner mig med sina stora röda nypon nu en tid, så jag gjorde slag i saken och plockade ner ett gäng.

En halv hink nypon blev ca 8 dl rensade. Eftersom jag var lite osäker på det här med kärnorna och klipulvret, gjorde jag två varianter - en med halverade och rensade, och en med hela. Kokade upp dem i varsin kastrull med ungefär dubbelt så mkt vatten i ca 30 min. Efter att försiktigt smakat av saften från de hela nyponen konstaterade jag att det inte kliade i halsen ett dugg så jag drog ner alltihop i en finmaskig sil och tryckte igenom så mycket saft som möjligt. 


Sedan i med med mer vatten, socker, potatismjöl och citronjuice. Per 1 dl hela nypon så blev ratiot ca 3 dl vatten, 0.5 dl socker samt en skvätt potatismjöl och citronjuice - beror ju lite på hur tjock soppa man vill ha och hur söta nyponen är i sig själva. När den var helt varm tyckte jag att den hade en flummig bismak, men när den hade "satt" sig lite tyckte jag att det blev sååå bra och mycket bättre än köpesoppa. Lycka till!