fredag 7 september 2012

Restfest

Ofta när man är ute och käkar på krogen eller på ett fik så får man jätte-jätte-stora portioner, tycker jag. Då brukar jag fråga om de har en take away kartong eller något som man kan få ta med sig resterna i. Min kille brukar tycka att jag är lite pinsam/äcklig när jag står och skrapar ner hela sällskapets rester i en skål, men jag ska förklara varför.

Min mormor sa alltid att så länge man har ägg kan man göra omelett. Detta har lett till att jag ätit de mest obskyra omeletter: lax-och-potatis-omeletter, pasta-med-köttfärssås-omeletter, you name it. Så jag har också blivit lite av en soppa-på-en-spik-person.

Och så visade det sig plötsligt att jag hade tre halva portioner kvar från olika hämtmat/cafémåltider etc. som alla i en stekpanna med lite olja gifte sig till en sån underbar rätt (fuskade lite och köttade ner en halv halloumi som jag hittade också - YUM YUM)

Halv omelett med ostronskivling + ris och vitkål + grönsakswok
= fried rice!