torsdag 9 augusti 2012

Veg out West


Musikfestivalen Way out West gick idag ut med nyheten att de enbart kommer att servera vegetarisk mat under festivalen. Ett lovvärt initiativ i en tid där köttproduktion bara blir mer och mer skev, både ur energi-, utsläpps- och djurrättssynpunkt. Vad som aldrig upphör att fascinera är reaktionerna som dyker upp när man försöker främja den vegetariska maten. Köttfri måndag är ett fantastiskt exempel som har retat upp mången kommunalpolitiker och köttälskare. Tänkte bara i korthet gå igenom de mest intressanta kommentarerna som jag har sett på facebook för att bemöta vissa argument:

Valfriheten

"Jag ska få välja själv." Ett rimligt argument - ifall det fanns någon substans i det. Detta argument dras alltid upp i diskussionen kött/vegetariskt, men väldigt sällan annars när man "tvingas" till konsumtion av andra produkter. Vissa kommentatorer observerar, enligt min mening helt korrekt, att man då också borde hetsa upp dig för att det bara serveras Norrlands Guld och inte Pripps Blå i öltälten. MAN SKA VÄL FÅ VÄLJA SJÄLV?!?!

"Om jag är sugen på thai på WOW och inget thaiställe finns där så kan man ju tycka att arrangören "bestämt" att jag inte ska äta thai. Men, så tänker man ju inte, så varför tänka så bara för att det nu blir veg?"

"Ärligt talat nu, anser ni verkligen att den självklara gränsen mellan valfrihet och icke valfrihet går vid kött/inte kött? För mig känns det som en väldigt godtycklig gränsdragning. Själv äter jag endast kokta albatrossägg och om det mot förmodan inte serveras på festivalen tänker jag bli jävligt förbannad."


Sojan

"Hur kan sojaprodukter vara räddningen från västvärldens klimatpåverkande kosthållning? Jag tänker direkt på saker som: sojaodlingar/odlare skövlar regnskog i mängder."

Många utmålar soja som den största miljöboven, då sojaodling har kopplats till skövling av regnskog. Vad man missar i diskussionen är att den absoluta majoriteten av all soja som odlas går direkt in i köttproduktion som foder till djuren. En stor del av den soja som säljs för direkt konsumtion (t.ex. Alpro) i Sverige produceras dessutom inte på skövlad mark.

Allt eller inget!

Gud förbjude att man som miljövän inte kör på alla växlar på en gång. Om du ska bli vegetarian så bör du i samma veva faktiskt också sälja bilen, gå med i Miljöpartiet, sluta duscha, etc. etc. Missförstå mig rätt - ingen gillar en hycklare och personligen tycker jag inte att vegetarianism är lösningen på ALLA miljöproblem. Men det är märkligt att de som försöker göra lite rätt för mer skit än de som inte gör någonting?

"Förbud mot cigg nästa år! Måste ju vara lika farligt mot miljön som kött eller??"

"Jag har ett grymt tips till arrangörerna om de vill spetsa sitt miljöfokus ytterligare: Sluta arrangera festivalen. Det tar otroligt mycket resurser och har en stor miljöpåverkan när så många människor åker till ett och samma ställe. För att inte tala om alla band som flyger/åker buss från olika delar av världen! Tänk vad mycket miljö ni kan spara om ni lägger ned WoW!"


Ytterligare kommentarer visar på att alla grönsaker nu måste ursprungsmärkas, alla deltagare måste tvingas att åka tåg till festivalen och att all el under festivalen måste vara förnybar.

En replik summerar det hela rätt bra:

"Det skall alltid gnällas på vegetarianer som inte helt o fullt fixar världens alla miljöproblem på en o samma gång. Inse att köttkonsumtionen är en stor miljöbov...ja flygplansresor och cigarettrök är också ett stort problem men man måste väl börja någonstans i detta gytter av skit som finns i världen. Var lite öppna i stället,att äta vegetarisk innebär inte att man bara kommer få serverat rå lök och en morot!"

Själv säger jag - Go Veg Out West!